Skærgårdsnaturisme på Stora Idskär – en lille paradis-ø tæt på Stockholm

Konklusionen er klar – så lad os bare starte med den:
Stora Idskär er et lille paradis for naturisme! En ø med forbløffende bekvemmeligheder, både hvad angår naturen og de mere praktiske materielle behov. Selve øen var overraskende lille, måske nok kun ca. 100 x 150 meter på de bredeste steder, men alt andet end spartansk og primitiv. Her er hytter og indkvartering nok til mindst 30 personer, solid elforsyning, velfungerende vandforsyning (renset havvand der også kan drikkes uden problemer), gode toiletforhold med træk/slip, bruserum, petanquebane, pejsestue, kiosk med pænt udvalg, stor sauna med plads til ca 16 personer, badebro, kanoer til fri brug, udsigtsterrasse og ikke mindst et utroligt flot veludstyret køkken med alle fornødenheder. Og så var vi så heldige at vi oplevede øen i det dejligste sensommervejr på denne tur.
Det er ikke et sted man sådan lige kommer forbi som dansker, men det er dog langt fra umuligt at komme dertil. Vi var i alt 11 voksne og 6 børn der tog afsted på denne tur. Forud var gået en del mailkorrespondance mellem de danske initiativtagere Martin og Mette Duekilde og øens naturistforening, Stockholms Naturvenner (NSNV).

En del af os valgte en løsning som betød at vi hoppede søvngængeragtigt på et tog i Kastrup Lufthavn kl. 04:26 torsdag d. 9. august. I Malmö skiftede vi til Stockholmsekspressen der nåede målet kl. 09:50. På banegården i Stockholm mødte vi endnu to deltagere, hvoraf den ene var fløjet til byen dagen før. Sammen gik vi igennem Gamla Stan til Slussen, som er et trafikknudepunkt for busser/metro og letbane. Her blev der indædt provianteret i et større supermarked før vi tog bussen videre til Norre Lagnö, hvor vi forventeligt ville blive samlet op af Stora Idskärs egen båd. Vi havde ikke noget klart billede af hvad vi kunne forvente på øen, så vi var tungt bevæbnet med store indkøbsposer ved opsamlingsstedet, hvor endnu et par deltagere + børn stødte til. De var kørt i egen bil hele vejen gennem Sverige.

Øens egen båd dukkede planmæssigt op og af to omgange blev vi nu fragtet med oppakning til øen, en lille sejltur på ca. 15 minutter. Vejret tegnede lovende og øen åbenbarede sig i solskinnet kl. ca. 13:30 og som afsløret i indledningen: et lille paradis! Vi fik en fantastisk modtagelse oven på en lang men fin tur. Øens tilstedeværende befolkning var ved ankomst 5 faste medlemmer af Stockholms Naturvänner (NSNV).

Al indkvartering var planlagt i forvejen og alle fik hytter eller værelser som det nu var aftalt. Vi fik lidt information om øen og muligheder og ellers frie hænder til at gøre hvad vi havde lyst til. Der dukkede et par stykker mere op fra øens naturistforening om aftenen og dagen efter yderligere 3-4 stykker, nogle i egen båd.
Det blev nogle uforglemmelige dage, hvor alt gik op i en højere enhed. Vi havde fået indkøbt ganske fornuftigt, så alle dage spiste og drak vi ganske fortrinligt, supplerende øl/vand og is købte vi i kiosken der nærmest var åben når vi bad om det. Vi sejlede en hel del i øens 2 kanoer samt en lille kajak og en robåd omkring øen og til nærmeste ubeboede øer, især ”Kungerna” – to noget større øer mod syd hvor vi frit kunne vandre omkring, bade og udforske med eller uden tøj. Der blev spillet nogle herlige petanquedyste med smuk, smuk havudsigt i alle retninger fra banen. Vi daskede i solen, vi læste, snakkede, hyggede, der blev sunget og trallet, der blev bagt vafler på medbragt vaffeljern, der blev høstet blåbær på naboøen til dessert, vi badede en hel del, bagte os selv om aftenen i den store fine sauna med udsigtsvindue til skærgård og solnedgang. Vi hang ud i pejsestuen, der blev grillet – kroppe i solen og mad på trækul. Vi spottede havørne og endnu oftere kæmpemæssige krydstogtskibe, der passerer relativt nær på øen. Livet var skønt!

Når vejret var med os på bedste vis, så gik dagene alt for hurtigt. Vi ankom torsdag over middag og skulle hjem søndag ved middagstid. Vores værter var utroligt glade for vores besøg og håber meget på at vi eller nogle andre kommer dertil igen.

Stedet havde i sin storhedstid for 50 år siden over 500 medlemmer – i dag er de kun ca. 35-40 stykker, stort set alle 50+. Så alvoren lurer og noget må gøres. Det ville være en katastrofe hvis ikke denne naturistperle fik nye og yngre medlemmer, der oplever hvor skønt og ukompliceret livet kan være!

Vi tog afsked med vore imødekommende værter ved båden kl ca. 12 og blev igen i to portioner fragtet til fastlandet, hvor bussen skulle indlede hjemturen. I modsat rækkefølge drog vi nu hjemad mod Danmark og nåede Kastrup kl. lidt over 20 søndag aften.

Det havde været en forrygende tur med en meget velfungerende gruppe mennesker, der alle bidrog til at vi fik en optimal oplevelse sammen. Tak til alle der tog med, tak til arrangørerne og STOR TAK til Görel, Tom, Erling, Hans, Margrete og hvad I ellers hedder derude på øen. Sikke en modtagelse. Sikke en oplevelse.
Vi kommer gerne igen. De kan sgu noget med natur, derovre i den svenske skærgård!

Med den varmeste anbefaling /Kim Øverup

Om Danske Naturister

Danske Naturister er Danmarks største naturistforening med omkring 1200 medlemmer. Foreningens hjemmeside er www.naturister.dk hvor alle kan finde uddybende information om naturisme og foreningens aktiviteter
Dette indlæg blev udgivet i Om naturisme. Bogmærk permalinket.

4 kommentarer til Skærgårdsnaturisme på Stora Idskär – en lille paradis-ø tæt på Stockholm

1. Troels Jørgensen skriver:

Fin beretning.
    Det ligner opskriften på en god weekend, men det er noget langt for blot een weekend. Hvordan er det med myg ude i skærgården? jeg gider ikke myg, da de spolerer min trivsel.

2. God beretning, anbefalingen er taget til efterretning, det må bestemt prøves ved lejlighed!

3. Jens Rasmussen skriver:

Det var langt, men også mere end en weekend. Myg var ingen nævneværdig plage. Det ville være vildt lækkert at sejle dertil, men det gør ikke turen kortere! X2000-toget bruger under 5 timer fra Stockholm til København, så det kan man ikke klage over.
    Med venlig hilsen
    Jens Rasmussen

4. Tommy Högberg skriver:

Härlig ö denna härliga Idskär, och hur fantastiskt är det inte att se de stora båtarna som går precis nära Idskär, hur 17 får dom rum när det är så smalt???