Dagbog fra Læsø – Årets Ø-tur 2013

Dette er dagbog fra Årets Ø-tur 2013 til Læsø i pinsedagene. Dagbogen er skrevet på skift af Martin Duekilde (fredag), Bjørn Michaelis (lørdag) og Jeanette Wochner (søndag og mandag).

Der deltog 64 naturister i årets ø-tur og dagbogen er kun et lille personligt udpluk af alle de mange samlede oplevelser.

Dag 0 – fredag d. 17. maj
Af Martin Duekilde

Naturistexpressen mod Læsø

På Københavns Hovedbanegård samledes fredag formiddag en (tog-)vognfuld mennesker med spændte forventninger til en pinseferie på Læsø. DN Nord havde annonceret et fyldigt program for hele opholdet og ‘ØverupRejser’ havde venligt arrangeret fællesrejse fra København til Frederikshavn med alle i een togvogn, (mere eller mindre).

NaturistExpressen

Turen gik gnidningsløst og skaren udvidedes flere gange undervejs, bl.a. havde Charlotte og Mirka måttet flyve til Ålborg idet sidstnævnte blev opholdt på dagen af 9.klasses afgangseksamen i dansk.

Baggageopsamling

Vel fremme i Frederikshavn mødte vi flere deltagere, som kom kørende i bil, og vejret var lunt nok til at færgeturen blev tilbragt på agterdækket. På Læsø blev vi modtaget af Søren, Gitte, Finn m.fl. som var kommet i forvejen og havde gjort stort fællestelt klar på campingpladsen. Bagagetransport var endda også arrangeret v/Peter, så vi bare kunne gå uden oppakning den lille halve times spadseretur til campingpladsen. Fornemt!

Helle laver suppe

Campingchefen Kennart og formanden for DN Nord, Kim B.

Hytter blev indtaget og telte slået op, og ved 19.30-tiden var Helle og hendes 1.assistent Rasmus klar med fire kæmpe gryder lækker, fyldig suppe med brød til. Stor cadeau for denne store indsats, og så var der endda også vin ad libitum inkluderet (Gittes personlige initiativ). Kim B bød velkommen, det samme gjorde campingværten Kennart, og da de fleste havde sunket de første par portioner suppe var tiden inde til første prøve på Årets Ø-tursang ved DN’s faste sangskriver Kim Ø.

Læsøsangen afsynges med entusiasme

Folk blev hængende godt mætte i fællesteltet samt rundt omkring i hytterne hele aftenen imens de skiftedes til at gå i sauneteltet, som var blevet opstillet af Michael, formand for Dansk Saunaselskab. Han sørgede også for saunagus hver hele time og havde et imponerende udvalg af duftolier.

Alt i alt en dag, man ikke kunne have ønsket bedre og en perfekt optakt til en god pinse på Læsø.

Dag 1 – Lørdag d. 18. maj
Af Bjørn Michaelis

Læsø Saltkur

I Ølhusets hyggelige gårdhave

Første dag på Året Ø-tur startede med fælles morgenmad i det opstillede telt med superflot solskinsvejr.
Dernæst gik turen til det lille lokale Bryghus, hvor vi fik en grundig information af lederen om øllets fremstilling og produktion. Der var selvfølgelig prøvesmagning af de mange sorter øl, og også mulighed for en dejlig sildeanretning.

Vandreholdet

Derefter gik turen til Holtemmen, et vådområde med mange spændende og sjældne plantearter. Det var muligt at vi kunne gå turen som naturister og mødte ikke andre mennesker som kunne blive anstødt ved vores færden.

Foran Carlsens Hotel

Turen var dog noget lang, og blev meget længere end det oplyste ca 5 km. Det var nu ikke noget problem, men da vi også havde et par andre arrangementer, blev det noget af en stresset tur at skulle nå hjem til en veldækket buffet på Carlsens Hotel i byen ved havnen.
Det var et overflødighedshorn af dejlige retter til enhver og mener sikkert ikke der var nogen som gik derfra med sulten mave.

Udespa i Læsø Kur

Udflugtens første dag sluttede med afslapning og wellness på Læsø Saltkurbad, som er indrettet i en nedlagt kirke.
Da vi havde indlejet os til dette arrangement var det også her muligt af færdes rundt på dette pragtfulde sted med udendørs spa, slagbade, sauna og dampbad som naturister.
Stedet var dog ikke vant til så mange nøgne mennesker på en gang og skulle da sådan også lige vende sig til det. Normalt er det påklædte mennesker der kommer her på dette sted,  med badetøj, men som naturist føler jeg det helt naturligt ikke at have noget på.
Aftenen sluttede med det internationale Melodi Grand Prix, hvor den danske deltagelse løb af med sejren.
Det er for mig første gang jeg er med på dette års Ø-lejrtur, og er utrolig glad for at kunne være med i den sociale og afslappede atmosfære i blandt mange dejlige mennesker som jeg har set andre steder på naturistpladser og i Frederiksberg Svømmehal.

Rejsebrev fra Læsø, Dag 2, søndag d. 19. maj 2013.
Skrevet af Jeanette Wochner.

Den vidunderlige stilhed, man vågner til på en ø er ubeskrivelig. Det eneste man kan høre, det er fuglene der synger fra tidlig morgengry. En lise for sjælen.

Dagen i dag bød også på eventyr på Læsø. Jeg startede min dag med, at køre med Frits, Jørgen, Gitte og Kjeld i bil ud til Panama kanalen (Fannemand-kanalen). Vi havde godt nok været der dagen før, for at gå på Stokken og samle sten og muslinger. Jeg havde

Trækfærge ved Fannemand-kanalen

selvfølgelig fundet en anseelig mængde muslinger, som nu pryder min vindueskarm, her i Roskilde, med minde om en skøn dag.

Vi ville ud og prøve den lille overfart på kanalen, da det lød utroligt specielt. Jeg syntes det var en sjov fornemmelse, at se kanalen, som havde boret sig ind i landskabet. Det er nu dejligt, at lige meget hvor jeg end har været på øen, har jeg mødt “de annoncerede” og ude ved “færgen” mødte vi selvfølgelig også glade naturister. Udtrykket, “de annoncerede” mødte jeg dagen før, hvor jeg gik og samlede muslinger på Stokken, hvor et ungt par kom gående. Det var vindstille og de talte lavt sammen. Det de ikke havde tænkt på, det var at jeg kunne høre det hele. Men de fik selvfølgelig øje på mig, bar, gående med bunden i vejret og snuden i jorden. Kvinden får åbenbart øje på både de andre jeg fulgtes med og mig og udbryder “…..ej det er de annoncerede” Så lidt opsigt har vi da gjort, før vores ankomst.
Vi tog en sejlads over og tilbage og straks skulle vi videre i vores program, da vi ville se en masse, nu vi endelig var her på den skønne ø.

Læsø-tårnet i Byrum

Vi ville en tur ud til Syderiet, selvom vi også skulle derud dagen efter, da vi ville gå en tur i området for at se naturen. Jeg var specielt nysgerrig på blomster og planter og måske var der nogle spiselige. Kjeld ville vise mig en urt, som jeg selvfølgelig ikke kan huske navnet på nu. Da vi ankom til Syderiet kravlede vi op i Læsø-Tårnet og jeg kunne se utroligt langt, da øen nok ikke er meget højere end en meter, på det højeste punkt, men her ved tårnet er det specielt fladt. Det er et meget specielt landskab, som gjorde et indtryk. Jeg ville meget gerne helt ud på det yderste punkt ved Syderiet. Helst helt ud på Hornfiskrøn med Rønnerbussen eller på hesteryg, for at se det specielle landskab. Men desværre kørte bussen ikke, så vi begyndte at trave derudaf, men kom kun ganske få hundrede meter da vi måtte opgive, fordi det var for fugtigt. Så jeg kan godt forestille mig hvordan naturen vil rase og alt står under vand, når det går vildt for sig.

Vi kørte videre og var blevet sultne. Frits kendte et godt sted i Byrum “Kong Knud“. Vi fik alle en dejlig tallerken med fisk og et godt glas lokal øl til. Jeg havde ikke været med til ølsmagningen om fredagen, så jeg var spændt på, at få mig et godt glas iskold øl. For jer der smagte og kender de forskellige, så valgt jeg en Læsø Stone Ale 12. Den smagte vidunderligt. Selvfølgelig mødte vi igen en stor dejlig flok af “de annoncerede” som kom på cykler, en vidunderlig stemning af glade eventyrnysgerrige naturister.

Efter vores frokost kørte vi på Uldstuen, som er et eldorado for en strikker som jeg. Stedet er en gammel 4-længet gård med både tang og strå- tag hvor du kan købe, garn, skind, strikkebluser osv osv. Et skønt sted hvor mand og kone driver det, de har salg af deres uld fra egne får (efter deres egen udsagn) men en ting er sikkert, det er en skøn butik, som ligger ganske vidunderligt. En kop kaffe på stedet kunne man sagtens have drukket, da det er et sted jeg nemt kan tilbringe både en time eller to, bare for at indsnuse den stemning der er på stedet.

Udflugten fortsatte til Østerby Havn, som er en lille hyggelig havn hvor der rigtig er stemning af fiskerleje. Vi kørte en lille runde, men var efterhånden så kaffetørstige så vi vendte næsen hjem for at drikke kaffe og spise kage.
Aften bød på grill fest, hvor vi fik sunget, hygget og spist vores mad sammen i det store telt. Rebecca rystede også en fin sang ud af ærmet, som fremover kan synges i alle nøgne sociale sammenhænge ‘Vi Er Danske Naturister’ (se sangen her).
En skøn sidste aften på øen!

Rejsebrev, dag 3, mandag d. 20. maj
Skrevet af Jeanette Wochner.
- Afrejse og Hjemtur.

Dagen i dag bød på tur til Læsø Saltsyderi og en dejlig pinsefrokost hvor vi hyggede os på campingpladsen.

Jeg har altid en lidt vemodig følelse når jeg skal hjem efter en dejlig oplevelse. Jeg syntes slet ikke, at jeg har haft tid nok på øen til at se alt det, som jeg gerne vil opleve. Men måske kan der blive mulighed for, at komme tilbage en dag og opleve endnu mere. Måske skal denne dejlige succes gentages om 5-10 år eller 20 år, det er da en trøst.
En ting er sikkert, det er nemmere at pakke når man skal hjem, end når man skal afsted. Så jeg fik hurtigt pakket og den søde camping-far havde bestilt en bus til os, som hentede os og vores bagage.

Vi satte os udenfor på dækket og der bredte sig en stemning af glade, mættede og trætte naturister, som om ganske kort tid skulle skilles igen. Nogle skulle med toget og jeg selv skulle med bil sammen med Hanne, Rene og Peter Ravn.

Færgen

Overfarten var smuk og langsomt fjernede vi os mere og mere fra den flade og smukke ø, med det karakteristiske kirketårn med glastag, hvor vi havde nydt vores kurbadsaften.

Vi fik sagt farvel, der på kajen i Frederikshavn og alle drev i hver deres retning.
Kørslen gennem Danmark over broen var lidt sjov, da vi kunne følge de forskellige indslag på Nudebook, som folk lagde ud af deres tur hjem og efterhånden de landede hjemme hos sig selv.

Jeg ankom til Søndre Ringvej kl. 22, træt og var glad for, at dagen i morgen bød på en fri dag, for en ting er sikkert, nu trænger jeg til ferie.
Tak til alle jer søde naturister, som gjorde en Læsøtur helt fantastisk.

Slut på Årets Ø-turs Dagbog

Mod nye oplevelser

Om Danske Naturister

Danske Naturister er Danmarks største naturistforening med omkring 1200 medlemmer. Foreningens hjemmeside er www.naturister.dk hvor alle kan finde uddybende information om naturisme og foreningens aktiviteter
Dette indlæg blev udgivet i Om naturisme. Bogmærk permalinket.